Frihet på dina villkor

Personlig assistans innebär friheten att leva livet på dina villkor, med dig i centrum som experten på hur du vill leva. Det ger dig tryggheten att veta att din vardag verkligen formas efter dina behov och önskemål

Hos VMO assistans förstår vi vad frihet och trygghet innebär i praktiken. Vi ser till att allt fungerar så att du kan leva ditt liv på ditt sätt. Du bestämmer vem som arbetar hos dig, och assistenternas schema anpassas efter när du behöver dem. Du har också full kontroll över hur assistansersättningen används. Det är dina beslut – ingen annan ska ta dem åt dig.

Vi erbjuder det stöd du behöver för att kunna leda och styra din egen personliga assistans. Vi på VMO assistans är övertygade om att med rätt stöd kan alla ta makten över sina liv. Vi hjälper dig att ansöka om assistans och byta assistansanordnare. Vi finns där för dig, var du än är.

Om VMO assistans

Vi är ett engagerat assistansbolag som strävar efter att våra kunder alltid ska känna sig trygga. Genom vårt engagemang, vår tillgänglighet och lyhördhet siktar vi på att erbjuda den bästa möjliga personliga assistansen.


Vårt mål är enkelt, från första kontakten och genom hela din assistansresa är det du som står i fokus. Vi vill lära känna dig och förstå hur du önskar att din assistans ska fungera. Därför är vi övertygade om att du kommer att vara nöjd med oss, eftersom din assistans kommer att anpassas helt efter dina behov och önskemål. Dessutom kan vi ge dig tips på hur du bäst jämför olika assistansanordnare.


Vi erbjuder personlig assistans hela Sverige men utgår från Örebro.

Om VMO assistans

Content to the right: Det är din hemkommun eller Försäkringskassan som avgör om du har rätt till personlig assistans, baserat på omfattningen av ditt hjälpbehov. Om dina grundläggande behov av hjälp är mindre än 20 timmar per vecka är det kommunen som beslutar om du har rätt till personlig assistans. Om behoven överstiger 20 timmar per vecka är det istället Försäkringskassan som fattar beslutet.

För att kommunen eller Försäkringskassan ska kunna bedöma din rätt till personlig assistans behöver du lämna in en skriftlig ansökan. Ditt hjälpbehov måste styrkas med intyg, till exempel från en läkare eller genom en ADL-bedömning av en arbetsterapeut. Du ansvarar själv för att samla in dessa intyg.

Efter att ansökan har skickats in kommer en handläggare från kommunen eller Försäkringskassan att kontakta dig, oftast för att boka ett hembesök. Syftet med hembesöket är att skapa en helhetsbild av din vardag och ditt hjälpbehov. Om du vill kan vi närvara vid hembesöket för att ge dig stöd. Vi kan också hjälpa dig att överklaga ett beslut om vi anser att det finns skäl att göra det.

Funderar du på något mer?

Har du frågor om personlig assistans eller om oss? Kontakta oss så berättar vi gärna mer!